Evropski Airbus je u četvrtak objavio specijalnu dividendu nakon što je objavio bolje rezultate za 2023. godinu, podržan obnovljenom potražnjom za putničkim avionima, uprkos novoj optužbi od 200 miliona evra ($215 miliona) za svoj problematični posao u svemiru.
Najveći svetski proizvođač komercijalnih aviona je saopštio da je osnovna prilagođena operativna dobit porasla za 4% na 5.8 milijardi evra dok je prihod porastao za 11% na 65.4 milijarde, i predvideo osnovnu dobit od 6.5 do 7.0 milijardi evra u 2024. godini.
Za četvrti kvartal, prilagođena zarada je bila malo ispod tržišnih prognoza kompanije, iznoseći 2.21 milijardi evra.
Airbus se oslanja na talas narudžbina od avio-kompanija koje se nose sa oporavkom potražnje za putovanjima nakon pandemije, što mu pomaže da akumulira rezerve gotovine u suprotnosti sa američkim konkurentom Boeingom koji je zaglavljen u dugovima proizašlim iz serije kriza.
Airbus je predložio nepromenjenu redovnu dividendu od 1.8 evra po akciji, i dodao specijalnu dividendu od 1 evra po akciji kako bi ispunio uslov da neto gotovina pređe prag od 10 milijardi evra, prethodno identifikovan kao potencijalni okidač za vraćanje više gotovine akcionarima.
Akcije su bile neznatno niže na početku trgovanja, međutim, neki analitičari su ukazivali na oprezne finansijske prognoze za 2024. godinu i nedostatak novih ažuriranja u vezi šireg otkupa akcija.
Investitori su pritiskali Airbus da obavi otkup akcija kako bi produžio prednost nad Boeingom na tržištu aviona sa jednim prolazom.
Glavni finansijski direktor Thomas Toepfer rekao je da je Airbus izabrao specijalnu dividendu kako bi brzo delovao i signalizirao da se drži svojih obećanja o distribuciji gotovine.
Airbus je prognozirao oko 800 isporuka aviona za 2024. godinu, ali je najavio dalje odlaganje početka upotrebe svog jednoprolaznog aviona A321XLR za treći kvartal umesto drugog. Prvi avion za kupca ušao je u finalnu montažu u decembru.
Prognoze kompanije podložne su daljim poremećajima u tesnom globalnom lancu snabdevanja ili svetskoj ekonomiji.
Neki analitičari su smatrali da je perspektiva oprezna, iako se Airbus i drugi i dalje bore sa ograničenjima u snabdevanju.
“Bili smo videli 800 (isporuka) kao osnovu koju su investitori tražili, a takođe smo očekivali 7 milijardi evra kao vodič za EBIT”, rekli su analitičari iz Bernsteina u napomeni.
CILJ PROIZVODNJE
Optužba jedinice Space dovodi ukupno otpisano u toj segmentu prošle godine na 600 miliona evra i dolazi dan nakon što je Rojters izvestio da je izvršni direktor Guillaume Faury rekao osoblju da velike, neočekivane optužbe u poslovanju “nisu prihvatljive”.
Optužbe su pomogle da se dobit divizije Odbrane i Svemira smanji za 40% na 229 miliona evra dok su Helikopteri porasli za 15%.
Airbus je među evropskim kompanijama koje se suočavaju sa žestokom konkurencijom američkih lansera i novom generacijom jeftinih satelita.
Međutim, Faury je prošlog meseca rekao osoblju u pismu da je Airbus bolji sa visokoperformantnim poslovanjem u Odbrani i Svemiru nego bez prisustva u tim oblastima.
U četvrtak je rekao da će Airbus nastaviti da prati svoju izloženost u Svemiru.
Faury je takođe rekao da Airbus “ide po planu” da dostigne ključni cilj proizvodnje od 75 jednoprolaznih aviona mesečno do 2026. godine i da je i dalje uveren u cilj, koji je ključan za industrijske planove Airbusa u najprometnijem delu tržišta.
Neki dobavljači su ipak konzervativniji, rekavši Rojtersu da Airbus proizvodi oko 50 aviona mesečno u poređenju sa proizvodnim planom koji je predviđao 58 do kraja 2023. godine.
Izvor: Reuters