Akcije kompanije Toyota su pale u četvrtak jer je japansko Ministarstvo saobraćaja inspiciralo jedno od njenih podružnica zbog sigurnosnih problema koji datiraju decenijama unazad, a svetski lider u prodaji automobila je istovremeno objavio povlačenje 1,1 miliona vozila.
Akcije najvećeg japanskog proizvođača automobila zatvorene su sa padom od 4,0%, što je lošije od referentnog indeksa Nikkei, koji je pao 1,6%.
Dan ranije, Daihatsu Motor, jedinica za proizvodnju malih automobila u vlasništvu Toyote, saopštila je da će obustaviti isporuke svih svojih vozila na neodređeno vreme nakon otkrića nepravilnosti u sigurnosnim inspekcijama.
Nezavisni odbor je saopštio da je pronašao probleme u vezi sa 64 modela, uključujući gotovo dva desetka prodatih pod brendom Toyote. Odbor je istraživao ovu nekotiranu automobilsku kompaniju nakon što je u aprilu saopštila da je manipulisala testovima sigurnosti bočnih sudara za 88.000 malih automobila.
Daihatsu je rekao u sredu da ne zna kada će nastaviti sa isporukama, ali da će uticaj na njen profit biti značajan.
Analitičari su rekli da će uticaj na prihode Toyote verovatno biti ograničen s obzirom na veličinu matične kompanije. Na primer, jednomesečna obustava proizvodnje odgovarala bi 120.000 vozila i rezultirala bi smanjenjem prihoda od 240 milijardi jena (1,68 milijardi dolara) za Toyotu, napisao je analitičar automobilske industrije u Nomuri Masataka Kunugimoto u izveštaju.
Veći uticaj mogao bi biti na dobavljače Daihatsua. Lanac snabdevanja kompanije u Japanu obuhvata 8.316 preduzeća koja su ostvarila godišnji prihod od 2,21 biliona jena od Daihatsua, navodi Teikoku Databank u izveštaju.
Akcije proizvođača delova Metalart, koji ima snažne veze sa Daihatsom, pale su 10%.
Daihatsuv prestup izazvao je kritike vlade, pri čemu je ministarstvo saobraćaja saopštilo da će razmotriti administrativne kazne, uključujući i oduzimanje sertifikata za proizvodnju, u zavisnosti od ishoda istrage.
“Ovo je izuzetno žalostan slučaj koji podriva poverenje korisnika automobila i predstavlja prekršaj koji pogađa samu osnovu sistema sertifikacije automobila”, rekao je glavni sekretar vlade Jošimasa Hajashi novinarima.
Daihatsu je saopštio da će razmotriti finansijsku podršku i naknadu štete za svoje dobavljače.
Osim toga, Toyota je saopštila da će povući 1,12 miliona vozila širom sveta, pretežno u Sjedinjenim Američkim Državama, kako bi popravila neispravne senzore koji mogu uzrokovati da vazdušni jastuci ne iskaču kako je predviđeno.
Akcije Aisin-a, povezanog društva Toyote i dobavljača delova koji je proizveo te senzore, izgubile su 3,9%.
Akcije Suzukija, glavnog rivala Daihatsua na tržištu malih vozila u Japanu, porasle su 2,1%.
Izvor: Reuters