POSTANI FOREX TREJDER – POGLEDAJ KURS

Pretraga
Close this search box.

INTERVJU: UniBears, NFT kreiran u Srbiji; Miloš Stevanović Ludus

Da bi smo saznali nešto više o Miloševoj kolekciji, kontaktirali smo ga u želji da to i saznamo.

Unibears je kolekcija od 7.777 NFT-ova na Solana blok lancu. Likovi su ručno nacrtani i svaki je jedinstven, nasumično generisan od ukupno 230 karakteristika i miliona potencijalnih kombinacija.
Posedovanje Unibeara daje vam puna prava na njegovu umetnost i omogućava vam da učestvujete u različitim vrstama društvenih aktivnosti.

U nastavku nam Miloš detaljnije odgovara na pitanja.

1. Šta je Unibears i kako je nastala ideja za kreiranje takvog projekta?

Unibears je NFT projekat koji se bavi edukacijom našeg regiona o NFT-u, na način koji je običnom čoveku razumljiv. Misija tog projekta je da pomogne u širenju glasa o NFT-u i blokčejn tehnologiji i da objasni kakve sve mogućnosti ova tehnologija može da pruži ljudima koji imaju biznise, frilenserima ili običnim ljudima. 

Ideja iza Unibears projekat je nastala kao odgovor na moje saznanje i otkrovenje o potencijalu blokčejna i NFT-a. Saznanje o mogućnostima te tehnologije me je nateralo da počnem intenzivnije da učim o njoj, ali i da sve ono što naučim podelim sa ljudima. Tako su nastale i vrednosti Unibears projekta koje su okrenute edukaciji, podršci, empatiji i preduzetništvu. Znanje je neka zvezda vodilja Unibears projekta. Nikola Tesla je rekao da je “sila trenja” koja usporava ljudski razvoj upravo neznanje i nedostatak edukacije.

2. Koji su benefiti NFT-ja i tvoje/vaše kolekcije?

Glavni benefit našeg projekta je Unibears EDU online platforma na kojoj se nalaze edukacije o NFT-u. Svako ko kupi i poseduje Unibears NFT će moći da se loguje na platformu uz pomoć kripto novčanika i da gleda online kurseve o NFT-u, na srpskom jeziku. Ideja je da vremenom to bude baza znanja za svakog ko hoće da uči o potencijalu ove sjajne tehnologije. Tu će ljudi moći da se upoznaju sa osnovama NFT-a, da nauče kako da trejduju NFT-jeve, da nauče kako da naprave svoju NFT kolekciju i još mnogo toga što ćemo u budućnosti spremati na toj platformi. 

Naša ideja je bila da Unibears NFT bude prvi NFT koji će neko kupiti, da mu to bude ulaznica za web 3 prostor i mogućnosti blokčejn i NFT tehnologije.

unibears bg
INTERVJU: UniBears, NFT kreiran u Srbiji; Miloš Stevanović Ludus 2

3. Kakvu budućnost vidiš za NFT?

NFT sam lično doživeo kao nešto što može potpuno da unapredi i oslobodi digitalni svet kakav smo do sada poznavali. Kad kažem oslobodi, tu mislim da će u budućnosti svaka osoba moći da ima svoju ličnu NFT kolekciju, koja će nositi vrednost njega kao ličnog brenda, njegovih znanja ili ljudskih i moralnih kvaliteta. Ovo će omogućiti da svako od nas ima svoju personalnu “valutu” koja će biti vredna onoliko koliko je on kao pojedinac kvalitetan. To će ujedno uticati i na lični razvoj tog pojedica, jer će ljudi po prvi put moći uz pomoć toga da mere monetizaciju svojih ličnih kvaliteta. To danas deluje kao utopija, ali mislim da će blokčejn i NFT tehnologija prvi put moći da ispune takve ideje.

Druga stvar, ljudi će imati mogućnost da svoje ideje finansiraju na osnovu NFT kolekcija. Pre ste morali za neku startup ideju da ispunite mnoge uslove odredjenih investicionih fondova da bi ste mogli da dobijete novac za finansiranje te ideje. Sada sa društvenim mrežama i NFT tehnologijom ćete moći novac da dobijete od običnih ljudi koji rezonuju sa vašom idejom. To je win-win situacija, jer ćete vi istim tim ljudima koji su investirali u vašu ideju i kupili NFT moći da omogućite da imaju benefite od te ideje i zaradu, tj neku vrstu raspodele profita.

4. Kako prepoznati dobre NFT projekte?

Pre svega, potrebno je da se zna kakav tim stoji iza projekta, da li ima kapacitete i znanja da tu svoju ideju sprovede. Do skoro je u web3 svetu važilo pravilo da se ne otkriva identitet tima, ali sa mnogim prevarama koje su se desile u tom prostoru, to pravilo se isto promenilo, pa je sada bitno da je tim doxxed (da je otkrio svoj identitet). Potrebno je da znate ko stoji iza tima i kakva je radna biografija i njihovo iskustvo. Druga najbitnija stvar je sama ideja, odnosno benefiti koje nudi ta kolekcija. Obično su najveći uspeh napravile kolekcije koje su bile prve u nečemu. Inovativnost u ideji je jako bitna.  

5. Da li vidiš Balkan kao dobro mesto za razvoj NFT projekata?

Da, mislim da naš balkanski region ima ogroman potencijal za razvoj NFT projekta. Imamo vrlo kvalitetnu programersku zajednicu i blokčejn startupove. Moram da spomenem primer Moonly NFT projekta na Solana blokčejnu iza koga stoje naši ljudi i koji razvijaju sjajne softverske alate za analizu NFT projekta. Mislim da će sve više takvih ozbiljnih projekata biti kod nas i jedva čekam da vidim u kom smeru će se to razvijati u narednom periodu. 

6. Koje su poznate primene za NFT koje se danas koriste?

Kupovina NFT-a iz neke kolcije je kao kupovina akcija neke firme. Zatim se desilo jedno ogromno NFT tržište na kom možete da trejdujete NFT-jevima, to je tkz. brza trgovina ili flipovanje, koje vam omogućava da brzo zaradite novac i ostvarite brze profite. Sa druge strane uz pomoć NFT projekta možete da finansirate svoju startup ideju. Mnogim umetnicima, dizajnerima, slikarima, fotografima je NFT omogućio još jedno veliko tržište na kom mogu da prodaju svoje digitalne radove. NFT ima sve širu primenu, Okada Company real estate kompanija iz Njujorka je počela prodaju svojih nekretnina koji su oglašeni kao NFT fotografije na NFT marketu. Vi ćete moći bilo koji svoj fizičku imovinu da vežete za NFT i da je tako prodajete, kao što je primer na koji je ova kompanija započela prodaju svojih nekretnina. Mislim da uskoro NFT neće biti samo dokaz o digitalnom vlasništvu već i fizičkom i to će sigurno omogućiti da se ostvari pun potencijal te tehnologije. 

7. Da li je trenutno tržište NFT “balon”? Mnogi misle da su to obične jpg, png sličice.

Sigurno jeste, jer ima dosta projekata koji nemaju iskrene ciljeve, već u NFT-u vide šansu da dodju brzo do novca. Tu mislim i na ljude koji prave svoje NFT kolekcije i na one koji trguju NFT-jevima. Potrebno je da se tržište “pročisti” i da se donesu neke regulative. Druga “sila trenja” koja ne omogućava ovoj NFT-u da se brže širi je svakako nedostatak adekvatne edukacije o tehnologiji. Ljudi misle da su to zaista JPEG sličice i na taj način gledaju da ismejavaju sve koji pomisle da udju u celu tu priču. Zato je generalno bitno da se što više ljudi bavi temom edukacije o NFT-u, blokčejnu i web 3 tehnologiji, ali na način koji će biti razumljiv svim ljudima. Najveći problem je upravo edukacija koja je previše tehnička i pravi prevelik otpor običnim ljudima, zbunjuje i plaši ih pa većina njih kaže ovo nije za mene. Zato sa Unibears projektom pokušavamo da edukujemo na način da im bude razumljiva ova tehnologija i da saznaju na koje sve načine oni mogu da je iskoriste za sebe lično ili svoj biznis. 

8. Šta bi preporučio ljudima koji žele da se “bace” u razvoj NFT projekata?

Svako ko razmišlja da lansira svoju NFT kolekciju treba da ispuni dva cilja, prvi je ponuditi ljudima ono u čemu ste najbolji i ono u čemu leži vaša ekspertiza, a drugi cilj je kako da cela NFT zajednica koja se okupila oko prvog cilja ima korist od toga. NFT je način da služite zajednici i obratno, da zajednica služi projektu. Najvrednja stvar NFT projekta je upravo zajednica, odnosno ljudi koji su se okupili oko vaše ideje i podržali je. Postoje NFT projekti čije vođenje je nastavila zajednica vrlo uspešno. Taiyo Robotics je primer jednog takvog projekta, gde su osnivači i razvojni tim tog projekta u jednom trenutku izgubili interesovanje za taj projekat i bukvalno izašli iz projekta, a vođenje su nastavili pojedini ljudi iz zajednice koji su više verovali u ideju projekta nego njihovi sami osnivači. To je danas jedna od najjačih NFT kolekcija na Solana blokčejnu.

Dakle, pored toga što je potrebno da uložite svoje vreme u ideju projekta i njene benefite, isto tako je potrebno da uložite vremena u svoju zajednicu, da osluškujete njene potrebe, jer to je najveća vrednost jednog NFT projekta. Čuveni američki marketar, Set Godin, je govorio i pričao koliko je zajednica (pleme) bitna za jedan brend, ali je rekao da bi se ona desila potrebno je da postoji zajednički interes svih u toj zajednici, ne samo onih koji vode tu zajednicu. 

Detaljnije o kolekciji možete pogledati na unibears.io.

Autor članka:

Pretraga

Podržite naš rad

Pridružite se Finansijski Putokaz zajednici i budite u toku sa svim novostima iz sveta finansija.

Najnoviji članci

Newsletter